W latach wojny polsko-bolszewickiej Wojsko Polskie dysponowało pociągami lotniczymi
22 maja 2020
Przykładów wykorzystywania pociągów na potrzeby wojska można szukać już w XIX w. Składy kolejowe początkowo wykorzystywano do szybkiego transportu wojsk na dużych dystansach, następnie zaś pociągi uzbrajano tworząc tym samym pociągi pancerne. Czym jednak były pociągi lotnicze?
Wraz z pojawieniem się lotnictwa wojskowego jako stopniowo nabierającego znaczenia nowego rodzaju sił zbrojnych – co w Wojsku Polskim miało miejsce w 1918 r. – zaistniała potrzeba wsparcia logistycznego poszczególnych eskadr. Należy pamiętać, że oddziały lotnictwa to nie tylko maszyny bojowe wraz z obserwatorami i pilotami. Każda eskadra posiadała w swej strukturze również dowództwo oraz personel naziemny, niezbędne wyposażenie i uzbrojenie, części zamienne do maszyn, etc. Ponadto zasadniczym zadaniem stawianym załogom samolotów było wykonywanie lotów bojowych, nie zaś eksploatowanie sprzętu podczas zmiany dyslokacji jednostki.
Z tego też powodu utworzono specjalne składy kolejowe zajmujące się transportem eskadr lotniczych. Pociągi te wyposażone były m.in. w wagony służące za kwatery wojskowe, własne środki łączności oraz kuchnie polowe. Do transportu kolejowego samolotom demontowano skrzydła, zaś tak przygotowane do przemieszczenia maszyny umieszczano w skrzyniach i ładowano na platformy transportowe. Dzięki dobrze zorganizowanemu transportowi polskie eskadry lotnicze sprawnie przemieszczały się w ślad za frontem, dysponując przy tym zapasami umożliwiającymi niemal natychmiastowe podjęcie walki. Z tego właśnie powodu mniej liczne polskie lotnictwo działało efektywniej od swego sowieckiego odpowiednika, którego transport naziemny opierał się na ciągu konnym.
Na ilustracji – polski improwizowany wojskowy skład kolejowy, 1920 r.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2020-05-22 |
Data publikacji: | 2020-05-22 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Aleksy Piasta |
Liczba odwiedzin: | 1292 |